Una dintre cele mai importante valori culturale şi tehnice ale țării, Mocănița de la Vişeu de Sus este ultima cale ferată forestieră cu abur din lume. Construită ca şi soluție tehnică mai favorabilă pentru transportul materialului lemnos decât cel pe apă, calea ferată forestieră funcţionează şi astăzi, atât pentru rolul inițial, cât şi pentru transportul turiştilor.
![mocanita](/images/utile/valea-vaserului/mocanita.jpg)
Localizare
Punctul de plecare este staţia CFF din Vişeu de Sus.![harta-mocanita](/images/utile/valea-vaserului/harta-mocanita.jpg)
Acces
Plecarea: ora 09:00 din gara CFF Vişeu de Sus
Program: joi, vineri, sâmbătă şi duminică
Sosirea: aprox. la ora 14:30 în Vişeu de Sus
Traseul: Vişeu de Sus – Paltin (21.6 km)
Preţ
Program: joi, vineri, sâmbătă şi duminică
Sosirea: aprox. la ora 14:30 în Vişeu de Sus
Traseul: Vişeu de Sus – Paltin (21.6 km)
Preţ
- Adulţi: 46 RON/pers;
- Studenţi: 39 Ron/pers;
- Copii 6-16 ani: 33 RON/pers.
Rezervări: Grupuri de peste 15 persoane sau cu Pachetul Mocăniţa Special: 0744.686.716 sau pe e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea..
Alte servicii: Bar (staţia gara - Cafe - muzeu Elefant), cazare în trenul-hotel Carpatia Express (oferta aici)
Contact:
www.cffviseu.com
Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.
Tel.: +40 262.353.381 (între orele 10 - 19)
Fax: +40 262.353.384
Mobil: +40 744.686.716 (între orele 10 - 19)
Alte servicii: Bar (staţia gara - Cafe - muzeu Elefant), cazare în trenul-hotel Carpatia Express (oferta aici)
Contact:
www.cffviseu.com
Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.
Tel.: +40 262.353.381 (între orele 10 - 19)
Fax: +40 262.353.384
Mobil: +40 744.686.716 (între orele 10 - 19)
Harta
Istoric
Linia a fost construită dupa ecartamentul austro-ungar de 760 mm şi are un parcurs printr-o vale de o sălbăticie fermecătoare, de-a lungul râului Vaser, peste poduri şi prin tunele. Calea ferată trasează o zonă împădurită enormă, unde nu există drumuri sau sate, fiind populată doar de urşi şi lupi.
Utilizarea resurselor de lemn de pe Valea Vaserului s-a iniţiat de la începutul secolului al XVIII-lea, sub imperiul austro-ungar. Coloniştii vorbitori de limba germană au pătruns primii în pădurile virgine şi cu ajutorul plutăritului au adus lemnul tăiat la gaterele din Vişeu de Sus.
În 1932 s-a început construcţia la Calea Ferată Forestieră, care în comparaţie cu plutăritul însemna un enorm progres tehnic. Căile ferate forestiere s-au răspândit în acea vreme în toată Europa, în special în zona carpatică.
Principiul lor de funcţionare era simplu: urmând cursul râului, a fost necesară o rază îngustă a curbelor (de aceea calea ferată are ecartament îngust); era în aşa fel organizat încât trucurile goale pentru lemn erau trase de locomotivele mici în sus, pe când trenurile cu mare încărcătură coborau la vale, înspre gater, doar din când în când ajutate de locomotive şi înfrânate.
Deşi în majoritatea ţărilor europene căile ferate forestiere au fost înlocuite cu drumuri forestiere cel mai târziu după anul 1945, în România acestea s-au menţinut destul de mult. Astfel, până în anul 1986 România a fabricat noi locomotive cu abur pentru căile ferate forestiere, iar în 1989 existau peste 15 căi ferate forestiere cu o lungime totală de puţin peste 1.000 km.
Utilizarea resurselor de lemn de pe Valea Vaserului s-a iniţiat de la începutul secolului al XVIII-lea, sub imperiul austro-ungar. Coloniştii vorbitori de limba germană au pătruns primii în pădurile virgine şi cu ajutorul plutăritului au adus lemnul tăiat la gaterele din Vişeu de Sus.
![istoric-1](/images/utile/valea-vaserului/istoric-1.jpg)
Principiul lor de funcţionare era simplu: urmând cursul râului, a fost necesară o rază îngustă a curbelor (de aceea calea ferată are ecartament îngust); era în aşa fel organizat încât trucurile goale pentru lemn erau trase de locomotivele mici în sus, pe când trenurile cu mare încărcătură coborau la vale, înspre gater, doar din când în când ajutate de locomotive şi înfrânate.
Deşi în majoritatea ţărilor europene căile ferate forestiere au fost înlocuite cu drumuri forestiere cel mai târziu după anul 1945, în România acestea s-au menţinut destul de mult. Astfel, până în anul 1986 România a fabricat noi locomotive cu abur pentru căile ferate forestiere, iar în 1989 existau peste 15 căi ferate forestiere cu o lungime totală de puţin peste 1.000 km.
![istoric-2](/images/utile/valea-vaserului/istoric-2.jpg)
Exploatarea feroviară se realizează din anul 2003 de firma română R.G. Holz Company SRL, căreia îi aparţine de asemenea şi suprafaţa depoului şi majoritatea vagoanelor şi locomotivelor. La fel ca şi înainte, calea ferată şi o mare parte din pădurile de pe Valea Vaserului sunt în proprietatea statului.
Din anul 2000 calea ferată forestieră este sprijinită şi din străinătate prin asociatia Hilfefür die Wassertalbahn. Cu ajutorul elveţienilor s-au repus în funcţiune locomotive care fuseseră retrase din funcţiune, s-au procurat noi vagoane de personae şi s-au restaurant depoul şi cladirea istorică a gării. În jurul gării din Vişeu de Sus există o infrastructură importantă care poate fi folosită pentru dezvoltarea turismului.
Din anul 2005, vizitatorii au la dispoziţie vagoane de persoane tractate de locomotive cu abur, iar din 2007 Valea Vaserului face parte din Parcul Natural Munţii Maramureşului fiind sub protecţie europeană.
Structuri de primire turistică
Structuri de cazare
Nume unitate | Tip unitate | Categorie | Număr spaţii | Număr locuri | Localitate | Adresa | Telefon |
---|---|---|---|---|---|---|---|
SIMINA | pensiune turistică | 3 stele | 6 | 10 | Vişeu de Jos | nr. 2111B | 0745.988.002 |
AGNES | pensiune turistică | 2 stele | 8 | 19 | Vişeu de Sus | Str. Spiru Haret, nr. 10 | - |
ANCUŢA | pensiune turistică | 2 stele | 2 | 3 | Vişeu de Sus | Str. Banat, nr. 11 | 0262.352.528 |
ARMONII | pensiune turistică | 2 flori | 3 | 7 | Vişeu de Sus | Str. Botoaia, nr. 17/A | 0262.352.138, 0746.183.918 |
BÂRSAN | pensiune turistică rurală | 2 stele | 4 | 10 | Vişeu de Sus | Str. Al. I. Cuza, nr. 69B | 0262.355.653 |
BRAD | hotel | 1 stea | 11 | 18 | Vişeu de Sus | Str. 22 Decembrie, nr. 50 | 0262.352.999 |
CASA ALBA | pensiune turistică | 3 stele | 4 | 9 | Vişeu de Sus | Str. Iuliu Maniu, nr. 10A | 0745.297.457 |
DĂNUŢA | pensiune turistică rurală | 2 stele | 4 | 9 | Vişeu de Sus | Str. Al. I. Cuza, nr. 27A | 0262.352.121 |
GABRIELA | hotel | 3 stele | 28 | 50 | Vişeu de Sus | Str. Rândunelelor, nr. 1 | 0262.354.380 |
IOASAF | pensiune turistică | 3 stele | 3 | 9 | Vişeu de Sus | Str. Banat, nr. 4 | - |
LA CASSA | pensiune turistică | 3 stele | 11 | 21 | Vişeu de Sus | Str. Gheorghe Doja, NR. 6 | 0262.355.682 |
MAGNOLIA | pensiune turistică | 3 stele | 4 | 12 | Vişeu de Sus | Str. Arșița, nr. 90 | - |
PAULIUC GHEORGHE | pensiune turistică | 3 stele | 4 | 10 | Vişeu de Sus | Str. Iuliu Maniu, nr. 10A | 0262.355.395 |
SANDA | pensiune turistică | 2 stele | 5 | 10 | Vişeu de Sus | Str. Moldova, nr. 1 | 0262.352.032 |
Structuri de alimentaţie publică
Denumirea structurii | Tip structură | Categorie | Număr locuri | Localitate | Adresa | Telefon |
---|---|---|---|---|---|---|
BRAD | restaurant clasic | 2 stele | 24 | Vişeu de Sus | Str. 22 Decembrie, nr. 50 | 0262.353.857 |
GABRIELA | bar de zi | 2 stele | 50 | Vişeu de Sus | Str. Rândunelelor, nr. 1 | 0262.354.380 |
GABRIELA | restaurant clasic | 2 stele | 161 | Vişeu de Sus | Str. Rândunelelor, nr. 1 | 0262.354.380 |
LA CASSA | bar de zi | 3 stele | 12 | Vişeu de Sus | Str. Gheorghe Doja, nr. 6 | - |
LA CASSA | restaurant clasic | 3 stele | 55 | Vişeu de Sus | Str. Gheorghe Doja, nr. 6 | 0262.355.682 |
Traseul de pe Valea Vaserului
Traseul urmează ruta:
- Gara CFF Vişeu de Sus
- Bilete
- Informaţii
- Plăcinte şi cafe-bar
- Staţia Novăţ
- Foişor din lemn/loc de picnic
- Toalete
- Delta Novăţ (Ramificaţie Deltă)
- Bifurcaţie de cale ferată
- Alimentare cu apă a locomotivei
- Toalete
- Băuturi
- Staţia Cozia
- Pepinieră cu canton silvic
- Clădire istorică a gării
- Galerii din al Doilea Război Mondial
- Fostul spital militar
- Depozitul de muniţie
- Destinaţia Paltin
- Loc de picnic
- Servire grătare, băuturi
- Clădirea istorică a gării
- Întoarcere la Vişeu de Sus
- Birou Suveniruri
- Muzeul evereiesc Casa Elefant
- Cină la lumina lumânărilor în vagonul-restaurant
- Cazare în Trenul-Hotel Carpatia Express
![traseu-mocanita-1](/images/utile/valea-vaserului/traseu-mocanita-1.jpg)
![traseu-mocanita-2](/images/utile/valea-vaserului/traseu-mocanita-2.jpg)
![traseu-mocanita-3](/images/utile/valea-vaserului/traseu-mocanita-3.jpg)